NIEUWS//PUBLICATIES

26 jun 2018

Customer Centricity volgens Martijn & Aristoteles

‘De gulden middenweg kiezen’ kennen we als een populaire Nederlandse uitspraak. Slechts weinig mensen weten dat dit spreekwoord afkomstig is van de doctrine van Aristoteles. Het houdt in dat elke deugd voortkomt uit twee ondeugden, uitersten, en op deze wijze een ‘gulden middenweg’ vormt. Zo zou vriendelijkheid voortkomen uit het midden tussen behaagzucht en chagrijn, en vrijgevigheid uit gierigheid en verkwisting (bron Universiteit van Utrecht).

Aristoteles’ filosofie helpt organisaties duidelijk te maken wie- of wat je wel bent en wie- of wat je niet bent. Handig bij het maken van de juiste keuzes in jouw bedrijfsvoering. Zo kun je consequent handelen in alles wat je doet en zegt, een voorwaarde om als authentiek te worden ervaren. Graag maak ik de kracht van de deugd-ethiek duidelijk aan de hand van een welbekend containerbegrip waar ik mij veel mee bezighoudt: customer centricity. Iedere organisatie wil customer-centric zijn, slechts weet hoe ze dat worden.

In mijn visie is een customer centric organisatie de Gulden Middenweg tussen twee uitersten (let op: niet zozeer ondeugden):

  1. Een organisatie met korte termijn winstbejag;
    • Bij customer centricity gaat het niet om de welvaart van de eigen organisatie op korte termijn, maar om het welzijn van klanten, eigen organisatie en alles en iedereen op wereld op langere termijn.
  2. Een goed doel;
    • Iets dat gratis is heeft voor een mens minder waarde. Niemand verwacht dat je jouw product of dienst gratis weggeeft, want iedereen begrijpt dat voor niets de zon opgaat. Sterker nog, mensen zijn bereid meer te betalen, als ze daardoor een betere ervaring hebben.

Het containerbegrip customer centricity is de deugd tussen hebzucht en hulpbehoevend. In mijn ogen is dat Menselijk. En dat maakt het allemaal een stuk begrijpelijker! Wil jij je onderscheiden als customer-centric organisatie? Ga dan voor welzijn voor klanten, eigen organisaties en alles en iedereen op de wereld op de lange termijn. Klanten zijn zeer zeker bereid daarvoor te betalen. Denk je enkel en alleen aan korte termijn winst? Dan zullen klanten je keihard afstraffen. De macht ligt niet langer bij de merken, maar bij de klanten!

martijn-huisman