NIEUWS//PUBLICATIES

13 sep 2018

Brand your Instinct? Check #NIKE #KAEPERNICK

American Football-speler Colin Kaepernick is een van de gezichten van de nieuwe Just do it-campagne van Nike. De voormalige quarterback van de San Francisco 49ers protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door te knielen tijdens het volkslied. De actie ‘take a knee’ is daarna vele malen herhaald, ook in andere sporten. Kaepernick staat al sinds 2011 onder contract bij Nike. Nu heeft hij dus een belangrijke rol gekregen in de nieuwe campagne.

Uiteraard is een dergelijke campagne niet voor ieder merk weggelegd, maar wel voor de Nikes, Facebooks en Googles van deze wereld. Zij zijn inmiddels zo groot, dat ze nog meer impact hebben dan een gemiddeld Europees land. En het mooie is, Nike doet het.

Nike weet exact waar het voor staat en claimt continue en consistent de diepere emotionele waarde die daarbij hoort. Zo creëren ze ‘engagement’ bij hun doelgroep, op cognitief (bewustzijn), emotioneel (gevoel) en gedragsniveau (posts, likes, shares, products) en zijn ze een sterk merk geworden: geloofwaardig, relevant en onderscheidend. Dat is wat ik versta onder ‘Brand your Instinct’.

Het gaat niet langer om wat je doet, maar om hoe je het doet en waarom. We leven in een emo-maatschappij waarin welzijn steeds belangrijker wordt dan welvaart (korte termijn winstbejag). Iedere organisatie, hoe groot of klein ook, kan iets leren van Nike. Draag uit waar jij voor staat en maak waar wat je belooft. Laten we voorkomen  dat iedere organisatie een politiek of sociaal-maatschappelijk statement maakt (alsjeblieft zeg!), maar appelleren aan een diepere emotionele waarde werkt op ieder niveau. Wil je engagement creëren? Brand your Instinct!

martijn-huisman